fredag den 25. marts 2011

Artiskokker, ærter, kartofler og gulerødder i dild-citronsovs

Dette er en meget lækker forårsret. Farver, vitaminer og masser af god smag.
Denne ret indgår så ofte som muligt i vores kost, i de 50 dage før påske, hvor vi ikke spiser kød.

4 port
Du skal bruge;

1 rødløg finthakket
1 bundt dild, finthakket

200 g ærter, frosne
4 mellemstore gulerødder, skåret i skiver
4 mellemstore kartofler.
450 g artiskok hjerter. Jeg har brugt frosne- men friske er selvfølgelig altid bedre.
olivenolie
1½ tsk salt
½ tsk peber

saften af 1 citron- (citronerne på Kreta er ikke så syrlige- så brug saften med forsigtighed, hvis du har citroner et andet sted fra)
1 spsk mel
( som regl putter jeg også en bønnetype i 'kukia', men jeg havde ikke lige fået købt dem..)



I en gryde kommes lidt olivenolie i, derefter løget og dilden, der steges i ca 2 min
Herefter ærterne, steg i ca 5 min
Så gulerødder i 3 min og derefter kartofler og artiskokhjerterne.

Dæk med vand og tilsæt salt og peber.
For ikke at ødelægge artiskokhjerterne, skal man ryste gryden ind imellem, i stedet for at røre med en grydeske.
Kog til grøntsager er møre ca ½ time.
Smag om salt og peber mgd passer dig. Tilsæt efter behov.

I citronsaften udrøres melet og sovsen jævnes med dette. Kog til sovsen tykner.
Server med brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar