torsdag den 17. marts 2011

Dolmades med friske lapathablade.

Min kære mand kom hjem med friske lapatha- blade (jeg er desværre ikke bekendt med det latinske navn for disse blade, men alle spiselige blade kan jo bruges). Det er ikke sæson for friske vinblade og lageret er brugt for længst!

Til dolmades skal du bruge
 ca 20 blade pr person, blancheret da man ellers ikke kan rulle dem sammen. Denne portion er nok til 60 blade.
1 bundt frisk mynte
1 bundt storbladet persille
1 bundt fennikel top
½ bundt dild
1 rødløg
1 grøntsagsboullionterning

1 dl ris til fyldte grøntsager (blue rose)
olivenolie

Hak alle de friske krydderier og løget fint

Steg i lidt olivenolie;
Først rødløg ca 2 min, fenikkeltop 2 min, mynteblade og dild, hæld lidt vand og grøntsagsterningen på og kog i 10 min.

bland hakket persille og ris godt sammen og derefter sammen med løg-fenikkel-mynte-og dildblandingen

På hvert blad ligges ca 1 tsk fuld af fyldet og rul sammen.
Læg dem tæt i en gryde.

Læg en tallerken på de fyldte blade, hæld vand på så det dækker og ½ dl olivenolie.

Olivenolien skal ned i kogevandet..selvfølgelig
Kog i ca 20 minutter, til ris er nok.
Serveres med græsk yougurt og brød til.

Retten kan bruges som lille forret- meze- sammen med andre gode småretter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar