torsdag den 14. april 2011

Horta eller på godt dansk ukrudt...


Der findes et utal af spiselig ukrudt her på Kreta.
Jeg må indrømme, at jeg med sikkerhed kun kan genkende 5 forskellige- efter faktisk at have forsøgt at lære noget om dem.
Dvs. mælkebøtter kender jeg da også og de kan sagtens spises!
Men det er vel som med svampe- hvis man får rigtig ondt i maven af, at have spist noget der ikke duede, så hellere undvære.
På hortaindsamlingtur med en rigtig god veninde. På billedet er min venindes mands tante, som koncentreret skær hortaen, så det bedste er tilbage. Jeg genkendte ikke en eneste horta, men fik en god sæk med hjem alligevel....de søde grækere

Den populæreste er 'stamnakati'- den kan spises rå i salat, kogt med olie og citronsaft på og i ren tomatsovs eller i kødretter.
I dag fik vi den kogt i vand med stegt fisk til.

2 portioner
Du skal bruge;
3 store håndfulde
vand

olivenolie
citronsaft
salt

Rens hortaen godt i mange hold vand.
Put i kogende vand og kog i 20 min, tag en lille smagsprøve op og se om den er gennemkogt.

Hæld vandet fra og anret på tallerken. Derefter hældes olivenolie på og citronsaft samt salt.
Hos os dosere vi selv olivenolien og citronsaften, da vi kan li' lidt forskellige mængder..

Stegte sardeller eller hvilken som helst fisk du kan stege, er rigtig god til horta.
Den mest simple måde at tilberede fisk på her er, vend fisken i mel og steg i rigelig olie..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar