søndag den 16. december 2012

Græske æbleskiver, Loukoumades


Loukoumades er en dessert eller kage til kaffen, grækerne bruger hele året rundt.
Der er i Chania ihvertfald een kaffebar der sælger frisklavet loukoumades hver dag.
De er muligvis meget søde i smagen efter nordisk smag, men man kan vænne sig til meget(!) og det er blevet een af mine yndlingsdesserter.

Dejen:

4 kopper mel
1 kop lunken mælk
½ pk gær- hvis tørgær en hel pk
1½ spsk sukker
1 tsk salt
2 æg, pisket
 ½ kop smeltet smør

Olie til friturestegning (smagsneutral olie)

Sirup:

3 kopper sukker
1½ kop vand
en stang kanel

Drys:
stødt kanel
sesamfrø

Opløs gæren i den lune mælk sammen med salt og sukker og rør de piskede æg i. Herefter det smeltede smør og rør mel i, indtil blandingen er tyk og blød.
Skal hæve til dobbelt størrelse, ca 2 timer.

Varm olien op så den er meget varm og tag en lille klum dej ud, put i den olien. fortsæt med at komme små klumper dej i den varme olie og fritursteg indtil de er gyldne. Dejkluperne tages op med en hulske og lægges på et stykke bagepapir. Når de er afkølet lidt, lægges de på et serveringsfad.

Sirup sukker, kanel stang og vand koges sammen, til sukkeret er opløst og blandingen koger 5 min.
Hældes over de varme friturestegte dejboller og tilslut drysses med stødt kanel og sesamfrø.



Jeg fik ikke taget billeder under arbejdet med at lave Loukoumades.. så her er Chanias fine juletræ.

4 kommentarer:

  1. Jeg er helt vild med din side!
    Mange af retterne, har jeg lavet "på fornemmelse" førhen, men det er rigtig spændende at læse dine opskrifter, som absolut skal afprøves!!!
    Jeg tror nu også nemt, loukoumades kunne blive mine foretrukne :-) Jeg har kogt en del forskellige sirupper, som jeg bruger i forskellige dessert sammenhænge! Én af dem skulle du ta' at prøve! Den ligner din meget, men tilsættes et skvæt udtræk fra citron/appelsin-blomster, det er herligt at det kan købes i supermarkedet, så jeg har ALTID nogle flasker med mig hjem!
    Vi er altid i Chania i august og jeg ville elske at vide, hvor kaffebaren med nykogte loukoumades ligger, for så skal den da ha' et besøg ;-)

    Mange Kretahilsner Lone

    SvarSlet
  2. Hej Lone
    Tak!
    Det lyder godt med citron/appelsin-blomster, det vil jeg prøve.
    Kaffebaren, som vi køber loukomades af , ligger på gaden nedenfor det overdækkede marked, Tsouderon, i en slags forlængelse af Skridloff eller populært kaldet *Lædergade*.
    Jeg håber i får en rigtig god ferie til August!
    Venligst Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej.
    min veninde og jeg kunne godt tænke os at lave denne her opskrift på æbleskiver, men vi ville gerne vide hvor mange æble skiver der bliver per portion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej 5.a
      Lidt afhængig af hvor meget dej i tager til hver æbleskive, men der skulle snilt blive ca 30 små.
      Håber i kan lide dem.
      Venligst Lisbeth

      Slet