mandag den 14. marts 2011

Appelsin syltetøj

Nedfalden frugt...
Jeg var på tur for at plukke Auronies- dette forgår midt i en appelsinplantage. Et trist syn må jeg indrømme, men jeg er blevet oplyst om at appelsiner betales med under 10 cent pr kg- plukket og det er åbenbart lige i underkanten af, hvad der kan betale sig at gøre noget ud af.
Kretas appelsiner er ellers de bedste i verden- efter min smag.
Disse appelsiner har jeg fået foræret- og så rigeligt af dem, så derfor lidt syltetøj.

Jeg har brugt;
20 mellemstore usprøjtede appelsiner
2 citroner
1,3 kg sukker
4 blade husblas

1 dag
Vask appelsiner- og citronerne grundigt for bla jord.
Læg dem i en stor gryde giv et opkog, og skru derefter ned for varmen, men det skal stadig koge.
Kog til skallen er blød, ca 2½ time.
Afkøl i vandet.

2 dag
Tag lidt af kogevandet fra ca ½ ltr- lidt mere hvis du skulle få brug for det.

Del appelsinerne i halve tag kødet ud, put i en gryde og gem skallen.
Tag også citronkødet ud- men skallen skal ikke bruges.

Kog frugtkødet sammen med ca ½ ltr af kogevandet i ½ time.

Imens dette koger, kan du skære frugtskallerne i fine strimler.
Frugtskallerne kan skæres så fint som man orker

Si frugtkødet. Du skal bruge ca 1,3- 1,5 ltr saft ialt.

I det siede saft puttes frugtskallerne og sukkeret op i og dette koges ca ½ time, ved svag varme.
Husblassen ligges i vand i ca 10 min
Herefter smeltes husblassen, i det vand der hænger ved det, over vandbad og røres i appelsinskallerne. Denne mængde husblas gør syltetøjet lidt mere sammenhænende, men ikke så det bliver en geleklump!

Man kan købe sukker med pektin i, så behøver man ikke husblassen. ( Bare ikke her på øen)
Så godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar