søndag den 13. marts 2011

Løgsuppe

Løgsuppe med ostebrød

Dette er ikke en typisk ret fra Kreta, men lidt suppe er altid godt i denne kolde periode.
Jeg syntes løgsuppe egner sig rigtig godt som en lille forret eller let frokostret.

Til 4 portioner skal du bruge

8 løg- jeg har brugt rødløg, men gule løg kan sagtens bruges.
1 tsk  tørret timian, eller 1-2 friske kviste
1 spsk smør og lidt god olivenolie til stegning.


1 spsk mel
1 lille glas rødvin ,- Den lokale rødvin fra Kreta minder meget om sherry i smagen, men en god kraftig rødvin kan sikkert bruges.
1½ ltr grøntsagsboullion

1-2 skiver ristet brød pr.person
masser af revet gul ost, der kan smelte.

Løgene halveres og skæres i  fine skiver, steges i smør og olie ved svag varme ca ½ time, sammen med timiankvistene.

Man kan, for holde på dampen under stegningen, tage et stykke bagepapir, putte vand på og vride det lidt- for derefter at lægge det tæt oven på løgene. Herefter lægges almindeligt låg på gryden.

Bagepapiret kasseres og der puttes 1 spsk mel i løgene, kog med 1 min.
Skru op for varmen og hæld rødvinen i, kog ca 1 min.
Herefter grøntsagsbouliionen som koges med mindst 15 min.

Fyld revet ost på de ristede brødskiver og lad det smelte  i ovnen.
De kan enten skæres i små firkanter og lægges i suppen, eller serveres ved siden af i hele stykker brød, som spises til suppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar