lørdag den 17. marts 2012

Kalitzuniaer med ost og honning


Kalitzuniaer serveres tit og ikke kun som dessert. De kan fryses og tøes op hurtigt, hvis man skulle få besøg man ikke lige havde regnet med.
Man bruger ost af en hvid friskost type. Her på Kreta laves bla hvid ost af blandingsmælk fra gede og fåremælk. Man bruger forholdvis store mængder ost, normalt blander jeg 2 af slagsen, nemlig misitra og antotiri til denne form for kalitzuniaer. Jeg vil tro, men jeg har ikke prøvet, at man kan bruge ricotta og den kan man selv lave. Her er link til bloggen 'Mat på bordet' og opskrift på Ricotta

Du skal bruge:
1 kg hvid frisk ost
gerne ½ kg misitra og ½kg antotiri.
1æg
lidt mel

Filodej.
Enten Hjemmelavet eller købt færdiglavet.

Honning.

Bland osten godt med ægget.
Rul lidt filodej ad gangen, ud på en pastamaskine. Put en spsk ostefyld på og luk dejen rundt om osten.

Dette kan man sagtens lave noget pænere end dem jeg lige fik lavet. Men jeg havde åbenbart smidt min smarte kanteklipper ud.


Kalitzuniaerne steges i olie og lidt honning dryppes på. Smager allerbedst varme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar