tirsdag den 6. marts 2012

Den søde ske. Søde citronskaller

Denne opskrift har jeg, fra en af min mands gode venners mor.Man kan bruge hvilken som helst citrusfrugtskal til denne form for dessert.
Jeg har prøvet med grapefrugt,- neratsia,- bergamonto og citronskal.
Det vigtigeste er at det er usprøjtede frugt og at frugten har en tyk hvid hinde under skallen.

Processen med at lave dem tager et par dage.

De bruges som dessert eller til at byde uventede gæster.
Så det er godt at have et lille lager.

Du kan bruge:
8 store citroner
1 kg sukker
saften af 1 citron
-og masser af vand

Alt efter hvad man syntes er lettest for en kan man rive et tyndt lag af citronskallen mens den er hel, eller man kan skære frugten ud i kvarte og så rive skalllen . Det hårdeste yderste lag skal væk.
Indmaden fjernes og skallen skæres i mindre stykker.

Skallerne puttes i en gryde med rigeligt vand og de koges til de er møre. ( det tager mellem 15-20 min, men bid i en eller prik med en gaffel for at se om de er møre)
Kogevandet smides ud. Frisk koldt vand hældes på.
Alt efter hvor bitre man vil have skallerne, skal man skifte vandet i 1-2-3 dage, 1 gang om dagen.
Når man har opnået den bitterhed man vil have, hældes vand væk og skallerne drysses med sukker. Lad det stå en dag på den måde.

Dagen efter tændes blusset på lav varme og sukkeret koges sammen med skallerne. Saften af en citron hældes ved så, sukkeret ikke krystaliseres, når skallerne bliver kølet af igen.

Kog sukkeret til det er tyknet lidt og sukkerprøven  er ok. Dvs man tager en ske og dypper i gryden- lader den dryppe af, indtil sidste dråbe, som dryppes på en tallerken ved siden af. Sukkeret skal stivne. Det tager ca 45 min at opnå dette, afhængig af hvor meget vand der var tilbage i skallerne i begyndelsen af kogeprocessen.

Puttes i steriliseret glas- og stilles køligt. Hvis du har et rum til opbevaring af mad, er det bedst.
Jeg har desværre stuetemperatur i alle rum, så jeg stiller dem i køleskabet.
Hvis man bruger dem som dessert kan man servere dem sammen med 1 skefuld græsk yougurt.
Ellers et glas koldt vand med en lille portion citronskaller serveret til.
Hvis glasset er ordentlig sterilliseret, holde frugtskallerne ca ½ år i kølige omgivelser.
Bergamonto. Denne frugt fåes også i en gul udgave.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar