onsdag den 18. januar 2012

Kadaifi

Jeg bager egentlig ikke så ofte kager, da det gerne er værtindegave når folk kommer til middage- men pga navnedag i familien, ville jeg lave en enkelt og så håbe på, at der ikke er for mange der også bringer.

Kadaifi kan ikke siges at være kun græsk, da den type laves i hele middelhavsområdet- men svigermor havde selvfølgelig sin version.
Jeg ved ikke, om man kan købe denne type dej færdiglavet i Danmark, den købes frossen her på Kreta, så mon ikke der nogle indvandrer butikker der forhandler.

Til en bradpande skal du bruge;
1 pakke kadaifi-dej

400 gr mandler, ikke for fint hakket
4 spsk sød rasp
4 spsk sukker
2 spsk stødt kanel

1 pk usaltet smør, smeltet

til sirup skal du bruge;
2 glas vand
1 kg sukker
saft af ½ citron
1 stang kanel eller 2 spsk stødt kanel.

Kadaifi dejen skal hives fra hinanden så den bliver meget løs i trådene.
Det kan man godt bruge mindst 10 minutter på!

Bland mandler, rasp, sukker og kanel sammen.

Så spredes en lille klump dej ud på bordet, dryppes med smør og ca en spsk fyld lægges på, rul sammen og læg den i den smurte bradpande.

Fortsæt indtil bradpanden er fyldt op.
Resten af det smeltede smør dryppes på den færdig rullede kadaifi'er.
Bages ved 180 gr i ca 40 min indtil gyldne.
Kadaifierne køles af.

Kog sukker, kanel, citronsaft  og vand sammen indtil ca 10 min ved middel varme.
Dette skal hældes varmt på den afkølede kager.
Lad det stå lidt så sukkerlagen kan trække ind i kagerne.

Kan serveres med is som dessert.


Hvis man ikke vil bruge mandler, kan pistacenødder bruges istedet. Det giver også en fin grøn farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar