torsdag den 17. maj 2012

Horta i tomatsovs

Denne type af horta ( ukrudt ca) kaldes på græsk for Vlita.
Den kan bruges på mange måder, kogt stegt eller som her i tomatsovs. Jeg må indrømme, at da jeg boede i dk, spiste jeg ikke specielt meget 'ukultiveret' ukrudt, så jeg ved ikke, hvad den kan erstattes med af grønt, der gror frit i naturen .. Men man kan helt sikkert købe Vlitafrø her, og få det til at gro uden for Grækenland- det er ikke en plante der kræver meget varme.

2 portioner:
1kg Vlita
2-3 små squass
1 aubergine
2 kartofler skåret i kvarte
1 løg, fint hakket
olivenolie
2 tomater revet
1 spsk tomatkoncentrat.
salt, peber

Vlitaen vaskes og de tykke stilke skæres fra og kasseres.
Auberginen skæres i terninger.
Skær tre snit i squassene, ind mod midten, så bliver de lettere møre.

Jeg havde kun mellemstore squass, så de blev delt i mindre stykker og et snit ind mod midten 3-4 steder.
I en gryde varmes olien op. Start med at stege aubergineterningerne lidt, så løget og herefter vlita bladene.
Det svinder, som spinat meget ind. Herefter hældes vand på, så bladene er dækket, og squass og kartofler koges med. Kryder med salt og peber.
Når kartoflerne er møre, hældes de revet tomater blandet med tomatkocentrat i gryden, kog yderligere 10 min.
Serveres med et godt brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar