lørdag den 10. december 2011

Kourabiedes -Græske julekager


Denne opskrift har jeg fra min mands niece svigermor. Det er traditionelle græske julekager.
De er selvfølgelig ret søde pga drysset med flormelis, man kan begrænse mængden, som jeg har gjort.
Hvis man køber dem færdige, er der mindst ½ cm flormelis på.

Du skal bruge;

500 gr usaltet smør
1 lille glas sukker, små glas her er ca 1 dl
1 lille glas conjak- hv is man ikke har Metaxa, kan enhver form for alkohol bruges.
1 ps bagepulver, der er 20 gr bagepulver i en pose her.
4 vanilie, her fåes de i færdige bøtter, som indeholder ca 1 teske
½ krus grofthakket mandler
1kg mel

Flormelis

Det er en ret stor mængde, hvis man ikke lige ved, om det er noget man kan li'-
Af en kvart portion blev der 2 bageplader.

Smelt smørret, det skal ikke koge.
Bland mel, sukker bagepulver, vanilie, conjak og mandler sammen. Bland smørret i og ælt godt sammen.
Dejen rulles ud; du kan bruge forskellige metalforme som kageform.

Bages ved 200 grader, til gyldne- jeg havde ikke lavet dem så tykke og så skulle de have ca 15 min.
Når de er afkølet drysses de med flormelis.

Der findes andre opskrifter hvor der bruges æg i- det vil nok gøre kagen lidt mere fast.
Eneste kommentar, ud over at de smagte godt fra min mand var, at de var alt for små, på alle leder...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar