torsdag den 30. juni 2011

Frikassé

Der sker at jeg ikke lige når at få taget billede af maden på en tallerken, før det er forsent..og alt er spist!!
Lammefødder i kål.
Denne ret er egentlig kun noget man spiser lørdag nat før påske søndag- fasten er overstået og der må spises! Det er dog min mands livret, så der bliver altid købt rigeligt ind af fødder og tarme så han har til en 2-3 gange mere, senere på året.

2 portioner
6 lamme fødder
200 gr lammetarm
5-6 citroner
salt
(en souvlakipind til at vende tarmene med)

Marulia salat- har et latinsk navn som jeg ikke lige kan komme på.
olivenolie
3 store marulia salathoveder eller  kinakål
1 bundt dild
1bundt forårsløg
2 æg
2-3 citron
salt, peber


Fødderne renses hvis de ikke er svedet skal du svide hårene af, og skrab derefter evt brædte steder af. Der skæres et snit over ledet og et snit imellem tæerne.

Tarmene renses ved at man kører vand igennem gerne 2 gange. Derefter vendes de ved at man ligger en pind ca 15 cm op ad tarmen og derefter kører tamen ind over pinden. Når alt er kørt igennem, køres pinden igennem og vrang siden kommer ud.


Herefter skal man drysse groft salt og citronsaft på og kramme tarmene i 10-15 min. De skal blive helt hvide af denne behandling.



Tarmene rulles rundt om fødderne, slut med at hæfte dem, ved snittet tæt på tærene.


Fødder med tarme koges møre i rigelig vand, der er saltet. Dette lugter ikke helt godt, så sørg for god udluftning. Vandet kasseres når mørt (trykkoger ca 20min.)

Herefter kommes der lidt olivenolie i en gryde fødderne, steges lidt  og dækkes med vand (man kan hælde lidt vin på også).

Salaten skal skylles og skær det i ca 3 stykker pr blad, løg og dild hakkes fint.
Kommes i det kogenede vand og kog ca 15 min til salaten er mør.

Herefter laves æg-citronsovsen ved at man pisker æggehvide nstiv, herefter piskes blommen i og tilslut citronsaft. Jeg bruger saft af 3 citroner, men som sagt før er det en smagssag, så man må starte med lidt og se hvor syrligt man kan li sovsen. Hæld blandingen på kødet.
Giv et opkog og server denne ret med brød til.

Så er det jo ligefør jeg kan komme helt i påskestemning...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar